reżyseria: Louis Malle
scenariusz: Roger Nimier, Louis Malle
zdjęcia: Henri Decae
muzyka: Miles Davis

w rolach głównych:
Maurice Ronet
Jeanne Moreau
Georges Poujouly
Lino Ventura
Yori Bertin
Yvan Petrovich
Charles Denner

Francja 1957, 92 min.

Windą na szafot (Ascenseur pour l'Echafaud)

Błyskotliwy debiut Malle'a to zarazem moralitet, wnikliwe studium psychologiczne i dramat kryminalny o misternej intrydze. Film o wyrafinowanej koncepcji stylistycznej podporządkowanej jazzowym improwizacjom w wykonaniu Milesa Davisa.

Julien podejmuje rozpaczliwe wysiłki uwolnienia się z unieruchomionej na skutek awarii prądu windy biurowca. Tak oto zrujnowany zostaje jego precyzyjny plan pozbycia się męża kochanki, przemysłowca, którego śmierć w służbowym gabinecie upozorował na samobójstwo. Próby ratowania sytuacji podjęte przez kobietę nieuchronnie przybliżają los przestępczego duetu do fatalnego końca.

Louis Malle

Urodzony 30 października 1932r. w Thumeries, Francja. Zmarł 23 grudnia 1995r.

Absolwent Kolegium Jezuickiego w Fontainebleau oraz Wydziału Nauk Politycznych na Sorbonie. W latach 1951 - 1953 studiował reżyserię w I.D.H.E.C. Po uzyskaniu dyplomu rozpoczął współpracę z Jacques-Yves Cousteau jako operator kamery i współreżyser słynnego "podwodnego" dokumentu Le Monde de Silence (1956), asystował także Robertowi Bressonowi podczas realizacji Un Condamne a Mort s'est echappe. Autor kilku filmów krótkometrażowych. Debiutował w 1957r. psychologicznym thrillerem z Jean Moreau Ascenseur pour l'Echafaud, wyróżnionym prestiżową Prix Delluc. Drugi film w dorobku artysty, kontrowersyjny ze względu na śmiałe sceny erotyczne Les Amants okazał się wielkim sukcesem komercyjnym i przyniósł duetowi Malle - Moreau międzynarodowy rozgłos (Specjalna Nagroda Jury na Festiwalu w Wenecji). Po frywolnej komedii Zazie dans le Metro (1960), będącej dowodem wszechstronności reżysera, powstaje Vie privee oparta na biografii Brigitte Bardot z nią samą w roli głównej. Ulubione aktorki Malle'a - Moreau i Bardot spotkały się na planie jego kolejnego filmu Viva Maria z 1965r.

Z 1963r. pochodzi przejmujące studium samotności i społecznej alienacji Le Feu Follet, nagrodzone kolejną Special Jury Prize Festiwalu Weneckiego.

W efekcie sześciomiesięcznej podróży Malle do Indii powstaje pełnometrażowy dokument społeczny Calcutta oraz serial telewizyjny L'Inde fantome.

W 1978r. na ekrany kin trafia pierwszy ze zrealizowanych w Ameryce filmów Malle'a - Pretty Baby, szokująca historia 12-letniej prostytutki z Brooke Shields w roli tytułowej. Do tematyki seksualnych obsesji powrócił reżyser w jednym z ostatnich zrealizowanych przed śmiercią filmów The Damage (1992).

Za jedno najważniejszych dzieł w dorobku Malle uchodzi quasi - autobiograficzny Au Revoir les Enfants z 1987r., traumatyczny powrót do czasów dzieciństwa z okresu faszystowskiej okupacji Francji.

Filmografia

1956 Świat milczenia (współreż. Jacques-Yves Cousteau); 1957 Windą na szafot Kochankowie; 1960 Zazie w metrze; 1961 Życie prywatne; 1963 Błędny ognik; 1965 Viva Maria!; 1967 Życie złodzieja Trzy kroki w szaleństwo (nowela "William Wilson", współreż. R.Vadim, F.Fellini); 1968-69 L'Inde fantome, reflexions sur un voyage (dok. serial TV) Kalkuta (pełnometrażowy dokument) 1971 Szmer w sercu; 1972 Humain trop Humain (dokument); 1973 Lacombe Lucien; 1972-74 Place de la Republique (dokument); 1975 Czarny księżyc; 1978 Pretty Baby; 1980 Atlantic City; 1981 Obiad z André; 1983 Crackers; 1985 Alamo Bay; 1979-86 God's Country (dokument telewizyjny); 1987 And the Pursuit of Happiness (dokument); 1987 Do zobaczenia, chłopcy; 1989 Milou w maju; 1992 Skaza; 1994 Wania na 42 ulicy


Powrót <<<