reżyseria: Steven Soderbergh
scenariusz: Lem Dobbs
zdjęcia: Ed Lachman
kostiumy: Louise Frogley
muzyka: Cliff Martinez
montaż: Sarah Flack

w rolach głównych:
Terence Stamp
Lesley Ann Warren
Luis Guzman
Barry Newman
Joe Dallesandro
Nicky Katt
Peter Fonda

USA 1999, 90 min.

Angol (The Limey)

Wilson spędził niemal dziesięć lat za brytyjskimi kratkami. Teraz przyjeżdża do Los Angeles, aby wyjaśnić, co spotkało jego ukochaną córkę, która (jak podaje notatka, jaką otrzymał jeszcze w więzieniu od jednej z jej przyjaciółek) zmarła w tajemniczych okolicznościach. Mając nadzieję na znalezienie wskazówek i odkrycie, co naprawdę się wydarzyło, wdaje się w konflikt z człowiekiem, z którym jego córka była w jakiś sposób związana - producentem płytowym Valentine (w tej roli Peter Fonda) i armią brutalnych kryminalistów. Pobity prawie na śmierć, wyrzucony z budynku, ścigany przez prześladowców, po dojściu do siebie Anglik postanawia się zemścić. Kiedy Wilson zakończy rozwiązywanie tajemnicy i wymusi swój własny rodzaj sprawiedliwości, niektórzy z największych przestępców w Los Angeles - ci, którzy mieli dość szczęścia, żeby przeżyć - nigdy nie zapomną swego spotkania z Angolem.

Mieszanina składników i stylów występujących w tym filmie jest bardzo charakterystyczna dla całej twórczości Soderbergha. Żadna z postaci nie jest przedstawiona jednoznacznie, jako czarny czy biały charakter, raczej jako różne odcienie szarego. Pomaga temu pokazywanie głównych bohaterów z różnych punktów widzenia, co jest typowe dla tego reżysera. Nie ma wątpliwości, że ten rodzaj rozwoju postaci i historii był jednym głównych powodów, dla którego jego film został zaproszony do prezentacji na festiwalu Cannes '99.

Steven Soderbergh

Urodzony w1963 roku w Georgii, wychowywał się w Luisianie, w wieku 18 lat wyjechał do Hollywood, gdzie pracował jako niezależny montażysta. Wrócił do domu, by kontynuować robienie krótkich filmów i pisać scenariusze. Wypłynął na szersze wody jako twórca filmów dokumentalnych o tematyce muzycznej. Szczególnie istotną była współpraca z grupą Yes. W 1989 roku zaskoczył środowisko filmowe, kiedy za swój pełnometrażowy, fabularny debiut "Seks, kłamstwa i kasety wideo" uzyskał Złotą Palmę na Festiwalu w Cannes. Później zrealizował film "Kafka", oparty na życiu i listach Franza Kafki, a następnie "King of the Hill", oparty na wspomnieniach A.E.Hotchera. W 1995 reżyserował "The Underneath", w 1996 "Schizopolis" i "Gray's Anatomy", a w 1998 - "Out of Sight".


Powrót <<<