reżyseria i scenariusz: Louis Malle
zdjęcia: Henri Decae
muzyka: J. Brahms

w rolach głównych:
Jeanne Moreau
Jean-Marc Bory
Alain Cuny
Jose Louis de Villalonga
Judith Marge
Gaston Modot

Francja 1958, 89 min.

Kochankowie (Les Amants)

Libertyńska opowieść o erotycznych komplikacjach w sferach burżuazji.

Trzydziestoletnia mężatka z ośmioletnim stażem z dnia na dzień porzuca dom i dziecko, zrywając z monotonną egzystencją zasobnego mieszczaństwa.

Ironiczne rozwiązanie tradycyjnego konfliktu trójkąta małżeńskiego sytuuje dzieło Malle'a w kontekście francuskiej filozofii libertyńskiej (Choderlos de Laclos, markiz de Sade). Pod względem formy film pozostaje w kręgu estetyki Nowej Fali z typowymi dlań rozwiązaniami - otwartą strukturą opowieści, długimi ujęciami, poetyckim nastrojem.

Louis Malle

Urodzony 30 października 1932r. w Thumeries, Francja. Zmarł 23 grudnia 1995r.

Absolwent Kolegium Jezuickiego w Fontainebleau oraz Wydziału Nauk Politycznych na Sorbonie. W latach 1951 - 1953 studiował reżyserię w I.D.H.E.C. Po uzyskaniu dyplomu rozpoczął współpracę z Jacques-Yves Cousteau jako operator kamery i współreżyser słynnego "podwodnego" dokumentu Le Monde de Silence (1956), asystował także Robertowi Bressonowi podczas realizacji Un Condamne a Mort s'est echappe. Autor kilku filmów krótkometrażowych. Debiutował w 1957r. psychologicznym thrillerem z Jean Moreau Ascenseur pour l'Echafaud, wyróżnionym prestiżową Prix Delluc. Drugi film w dorobku artysty, kontrowersyjny ze względu na śmiałe sceny erotyczne Les Amants okazał się wielkim sukcesem komercyjnym i przyniósł duetowi Malle - Moreau międzynarodowy rozgłos (Specjalna Nagroda Jury na Festiwalu w Wenecji). Po frywolnej komedii Zazie dans le Metro (1960), będącej dowodem wszechstronności reżysera, powstaje Vie privee oparta na biografii Brigitte Bardot z nią samą w roli głównej. Ulubione aktorki Malle'a - Moreau i Bardot spotkały się na planie jego kolejnego filmu Viva Maria z 1965r.

Z 1963r. pochodzi przejmujące studium samotności i społecznej alienacji Le Feu Follet, nagrodzone kolejną Special Jury Prize Festiwalu Weneckiego.

W efekcie sześciomiesięcznej podróży Malle do Indii powstaje pełnometrażowy dokument społeczny Calcutta oraz serial telewizyjny L'Inde fantome.

W 1978r. na ekrany kin trafia pierwszy ze zrealizowanych w Ameryce filmów Malle'a - Pretty Baby, szokująca historia 12-letniej prostytutki z Brooke Shields w roli tytułowej. Do tematyki seksualnych obsesji powrócił reżyser w jednym z ostatnich zrealizowanych przed śmiercią filmów The Damage (1992).

Za jedno najważniejszych dzieł w dorobku Malle uchodzi quasi - autobiograficzny Au Revoir les Enfants z 1987r., traumatyczny powrót do czasów dzieciństwa z okresu faszystowskiej okupacji Francji.

Filmografia

1956 Świat milczenia (współreż. Jacques-Yves Cousteau); 1957 Windą na szafot Kochankowie; 1960 Zazie w metrze; 1961 Życie prywatne; 1963 Błędny ognik; 1965 Viva Maria!; 1967 Życie złodzieja Trzy kroki w szaleństwo (nowela "William Wilson", współreż. R.Vadim, F.Fellini); 1968-69 L'Inde fantome, reflexions sur un voyage (dok. serial TV) Kalkuta (pełnometrażowy dokument) 1971 Szmer w sercu; 1972 Humain trop Humain (dokument); 1973 Lacombe Lucien; 1972-74 Place de la Republique (dokument); 1975 Czarny księżyc; 1978 Pretty Baby; 1980 Atlantic City; 1981 Obiad z André; 1983 Crackers; 1985 Alamo Bay; 1979-86 God's Country (dokument telewizyjny); 1987 And the Pursuit of Happiness (dokument); 1987 Do zobaczenia, chłopcy; 1989 Milou w maju; 1992 Skaza; 1994 Wania na 42 ulicy


Powrót <<<