reżyseria: Lars von Trier
scenariusz: Lars von Trier
Niels Vorsel

w rolach głównych:
Jean-Marc Barr
Barbara Sukowa
Udo Kier
Eddie Constantin
Max von Sydow (narrator)

Nagroda Jury

Nagroda Najwyższej Komisji Technicznej za Wkład Artystyczny - MFF w Cannes 1991; 5 nagród - Robert Festival 1992

Dania / Francja / Niemcy / Szwecja, 1991, czarno-biały i kolor, 113 min.

Europa

Filmowa opowieść o Leopoldzie Kesslerze, młodym Niemcu wychowanym w USA, który przybywa tuż po zakończeniu wojny do Niemiec. Jego stryj pracujący na kolei, pomaga mu znaleźć pracę w Zentropie. Od tej pory Leo wraz ze stryjem przemierza wzdłuż i wszerz Niemcy zanurzone w powojennej nocy. Ruiny, tłumy przesiedleńców, wszechobecne patrole MP, głód, nienawiść i akcje Werwolfu, beznadziejna, skazana na niepowodzenie walka tych, którzy wolą zginąć, niż uznać się za pokonanych. To Europa AD 1945.

Europa stanowi dopełnienie "trylogii europejskiej" "To Stylizowany thriller w duchu Hitchcocka!" (International Herald Tribune) "Wygląda na dzieło bliskie Bergmanowi i Dreyerowi, obecność Barbary Sukowej przywodzi na myśl Fassbindera i von Trottę, zaś Eddie Constantine przypomina nam o Alphaville i bogactwie wpływów amerykańskich" (Sight and Sound).

Lars von Trier

Właściwie Lars Trier, ur. 30 kwietnia 1956 r. w Kopenhadze. Reżyser, scenarzysta, operator i aktor filmowy, jeden z najwybitniejszych twórców filmowych lat 80. i 90. Ukończył szkołę filmową w Kopenhadze. Jego debiutancki Element zbrodni przyniósł mu sławę oraz renomę nowatora i uzdrowiciela kina współczesnego. Film ten stanowił pierwszą część "trylogii europejskiej", na którą złożyły się jeszcze Edipemic (1988) i Europa (1991). Filmy te były typowymi przykładami autorskiego kina artystycznego - poszukującego i wyrafinowanego stylistycznie. W 1995 r. ogłosił wraz z grupą innych duńskich reżyserów "Manifest Grupy Filmowej Dogma", który uznawany jest za jeden z najdonioślejszych aktów przemiany sztuki filmowej ostatnich dekad. Dziesięć reguł Dogmy zakładało m. in. naturalność plenerów, dźwięku, oświetlenia, zalecało filmowanie "z ręki", zabraniało stosowania wszelkich efektów optycznych i filtrów. W warstwie fabularnej zakazywało przedstawiania "powierzchownej akcji" (morderstw, użycia broni etc.), retrospekcji oraz innych przesunięć w czasie i przestrzeni, a także kręcenia filmów określonego gatunku. Nade wszystko jednak Dogma zobowiązywała reżysera do "wyzbycia się osobistego smaku" i bycia artystą oraz "unikania tworzenia "dzieła", ponieważ (...) moment jest ważniejszy niż całość (...). Naczelnym zadaniem jest wydobycie prawdy z bohaterów i ich otoczenia". Zgodnie z zasadami Dogmy został zrealizowany film Idioci, jak dotąd najgłośniejszy i najbardziej kontrowersyjny film von Triera. Pomiędzy "trylogią" a Idiotami Lars von Trier nakręcił dwie serie Królestwa, rozgrywającego się w kopenhaskim szpitalu-molochu, łączącego w sobie cechy konwencjonalnych scen z życia lekarzy i pacjentów , w stylu Ostrego dyżuru lub Szpitala na peryferiach z horrorem o ambicjach filozoficznych i moralizatorskich. W 1999 r. rozpoczął prace nad wysokobudżetowym musicalem pt. Dancer in the Dark z islandzką piosenkarką Bjork i Catherine Deneuve w rolach głównych. Obok nich występują: Jean-Marc Barr, Stellen Skarsgard i Udo Kier. Premiera filmu spodziewana jest podczas festiwalu filmowego na Expo 2000 w Hanowerze oraz MFF w Cannes. Reżyser przygotowuje również Królestwo III. Jeszcze jako student rozpoczął swoją międzynarodową karierę od dwukrotnego zwycięstwa na festiwalu filmów studenckich w Monachium, gdzie prezentował swoje dwie etiudy Nocturne i Befrielsesbilleder. Debiutancki Element zbrodni nie tylko został zakwalifikowany do konkursu MFF w Cannes 1984, ale zdobył tam Nagrodę Najwyższej Komisji Technicznej. Europa zdobyła na MFF Cannes 1991 dwa wyróżnienia - znów Nagrodę za Wkład Artystyczny Najwyższej Komisji Technicznej oraz Nagrodę Jury. W 1996 r. Przełamując fale zdobyło Grand Prix Złotą Palmę MFF w Cannes i Europejską Nagrodę Filmową Felixa 1996 dla najlepszego filmu.

Filmografia

REŻYSER: Tańcząc w ciemnościach (Dancer in the Dark) (2000); D-dag (2000) TV (reż. wspólnie z Sorenem Kragh-Jacobsenem, Kristianem Levringiem i Thomasem Vinterbergiem); Idioci (Idioterne) (1998) (znany też w Danii jako Dogma 95 - Idioterne i Dogme 2); Królestwo II (Riget II) (1997) (serial TV, także wersja kinowa); Przełamując fale (Breaking the Waves) (1996); Królestwo (Riget) (1994) (serial TV, także wersja kinowa); Europa (1991) (znany też w USA pt. Zentropa); Epidemic (1988); Medea (1987) (TV); Element zbrodni (Forbrydelsens element) (1984); Befrielsesbilleder (1982); Den Sidste detalje (1981); Nocturne (1980); Menthe la bienheureuse (1979); Orchidégartneren (1977)

SCENARZYSTA: Tańcząc w ciemnościach (Dancer in the Dark) (2000); Idioci (Idioterne) (1998)(znany też w Danii jako Dogma 95 - Idioterne i Dorme 2); Królestwo II (Riget II) (1997) (serial TV, także wersja kinowa); Przełamując fale (Breaking the Waves) (1996); Królestwo (Riget) (1994) (serial TV, także wersja kinowa); Europa (1991)(znany też w USA pt. Zentropa); Epidemic (1988); Medea (1987) (TV); Element zbrodni (Forbrydelsens element) (1984); Befrielsesbilleder (1982); Nocturne (1980); Orchidégartneren (1977)

AKTOR: Foot on the Moon (1999) (wywiad); Upokorzeni - film o powstawaniu "Idiotów" Larsa von Triera (De Ydmygede) (The Humiliated) (1998) (zagrał siebie); Idioci (Idioterne) (1998) (głos) (nie wymieniony w czołówce); Tranceformer - Portret Larsa von Triera (Tranceformer - A Portrait of Lars von Trier) (1997) (zagrał siebie); Królestwo II (Riget II)(1997) (serial TV, także wersja kinowa) (komentator - zagrał siebie) (tylko w wersji TV); Królestwo (Riget) (1994) (serial TV, także wersja kinowa) (zagrał siebie); Europa (1991) (Żyd); En Verden til forskel (1989) (taksówkarz); Epidemic (1988); Element zbrodni (Forbrydelsens element)(1984); Kaptajn Klyde og hans venner vender tilbage (1980); Orchidégartneren (1977)(Victor Morse)


Powrót <<<