reżyseria: Bigas Luna
scenariusz: Cuca Canals, Bigas Luna
zdjęcia: Jose Luis Alcaine
muzyka: Nicola Piovani

w rolach głównych:
Mathilda May
Gerard Darmon
Miguel Poveda
Biel Duran
Abel Folk
Genis Sanchez

Hiszpania/Francja 1994, 91 min.

Piersi i księżyc (La Teta y la luna)

Utrzymany w symbolice onirycznej hymn na cześć kultury południa, w której zasadniczą rolę odgrywa motyw seksualnego dojrzewania mężczyzny.

Dziewięcioletni Tete boleśnie przeżywa narodziny braciszka, zwłaszcza, że niemowlę zajęło uprzywilejowaną pozycję nie tylko w domu, ale i przy piersi matki. Pewnej magicznej nocy Tete zwraca się do księżyca, by ofiarował mu nową pierś - tym razem na własność. W odpowiedzi na zaklęcia chłopca w miasteczku zjawia się piękna tancerka kabaretowa, Francuzka Estrellita. O jej względy rywalizować będzie odtąd aż trzech mężczyzn - sceniczny partner dziewczyny Maurice, urzeczony nią miejscowy młodzieniec, Miguel i osamotniony po "stracie" matki Tete.

Bigas Luna

Urodzony w 1946 roku. Zadebiutował w 1976 roku filmem "Tatuaje". Początkowo realizował horrory i obyczajowe farsy, w których dochodziło do głosu jego specyficzne poczucie humoru. Przełomem w jego karierze była makabreska "Augustia" opowiadająca o dziwacznym związku matki i syna z upodobaniem kolekcjonujących ludzkie gałki oczne, a także o histerycznych reakcjach widowni podczas...projekcji owego filmu. "Augustię" uhonorowano Złotym Krukiem na Festiwalu Filmów Fantastycznych w Brukseli. Począwszy od lat 90. Luna realizuje filmy głęboko osadzone w tradycji hiszpańskiej kultury i sztuki, gdzie erotyzm - traktowany na przemian z powagą lub ironicznym dystansem - nierozerwalnie związany jest ze śmiercią. Kolejne dzieła Luny odbierano także jako przenikliwą satyrę na kult macho z całym jego infantylizmem i niezamierzoną groteskowością. Pochodzący z 1992 roku "Jamon Jamon" - nagrodzony Srebrnym Lwem na Festiwalu w Wenecji - otwiera dojrzały okres twórczości reżysera. "Huevos de oro" przynosi hiszpańskiemu twórcy międzynarodowy rozgłos i Nagrodę Specjalną Jury San Sebastian'93. Pozycję Luny ugruntowała "Pokojówka z Titanica" uhonorowana statuetką Goi (hiszpański odpowiednik Oscara) i nagrodą krytyków za najlepszy scenariusz adaptowany.

Filmografia

1976 Tatuaje; 1978 Bilbao; 1979 Caniche; 1981 Renacer; 1985 Lola; 1987 Angustia; 1990 Edades de Lulu; 1992 Jamon Jamon; 1993 Huevos de Oro; 1994 La Teta y la luna; 1997 Pokojówka z Titanica

Bigas Luna: Sprawy płci, sekrety kobiecości zawsze pobudzały moją wyobraźnię. Kobiece piersi uważam za jedno z najbardziej fascynujących zjawisk na świecie. I myślę, że nie jestem w tym poglądzie odosobniony.


Powrót <<<